یادداشت:زنگ مددکاری اجتماعی در مدارس به صدا درآید

سیدحسن چلک

 رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران

یکی از چالش‌ها و نگرانی‌های موجود در کشور در شرایط کنونی به حوزه سلامت اجتماعی و کیفیت زندگی مردم برمی‌گردد. طبیعتا در چنین شرایطی منطق مدیریت هوشمند ایجاب می‌کند که از همه ظرفیت‌ها برای ارتقای شاخص‌های سلامت اجتماعی و بالا بردن سواد اجتماعی استفاده شود. با توجه به اینکه آموزش و پرورش جزو نهادهای اجتماعی مورد وثوق برای همه اقشار هست و اینکه سه ضلع مثلث دانش‌آموز، اولیای مدرسه و والدین را کنار همدیگر دارد و این کنار هم بودن حداقل 12 سال طول می‌کشد، فرصت بی‌نظیری برای کشور می‌تواند محسوب شود تا چشم انداز آینده ما در این حوزه روشن‌تر و کارآمدتر باشد. این امر مستم این است که آموزش و پرورش تفکر اجتماعی را در خودش نهادینه کند که از تگذاری اجتماعی تا اجرا را می‌تواند شامل شود. لذا برای تحقق این موضوع استفاده از ظرفیت مددکاران اجتماعی به صورت ثابت و مستمر می‌تواند راهکاری باشد چراکه حضور مددکاران اجتماعی در مدارس بدون شک برای بالا بردن سواد اجتماعی دانش‌آموزان، دسترسی شان به منابع اجتماعی، شناسایی افراد و خانواده‌های در معرض خطر و استفاده از منابع موجود برای کاهش مشکلات دانش‌آموزان در محیط مدرسه تاثیرگذار است. موضوعی که تقریبا در ایران مورد غفلت جدی قرار گرفته گرچه چند سال اخیر در قالب پروژه‌هایی مثل (نماد) نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان» یا (ماد) مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان» سعی شده که موضوع مددکاری اجتماعی در آموزش و پرورش در حد خیلی کم دیده شود. بابت کارهایی که انجام دادند به عنوان رئیس یک تشکل غیردولتی در حوزه مددکاری اجتماعی سپاسگزاری می‌کنم اما ظرفیت آموزش و پرورش برای تحقق سلامت اجتماعی و به‌زیستن اجتماعی به مراتب ده‌ها هزار بار بیش از آن چیزی است که در حال حاضر انجام می‌شود. خاطرم هست چند ماه پیش در اسکاتلند معلمان اعتصاب کرده بودند که دلایلی داشتند. یکی حقوق و دیگری عدم حضور مددکاران اجتماعی در آن منطقه که اعتصاب کرده بودند که اتفاقی جالب است. در خیلی از کشورها مددکار اجتماعی در مدارس حضور ثابت و قوی دارد و این کمک می‌کند حمایت لازم از دانش‌آموزان حتی اگر در معرض خطر هم باشند، انجام بگیرد. اگر شرایطی داشته باشند که نیاز به حمایت اجتماعی داشته باشند، مددکاران اجتماعی با استفاده از ظرفیت‌های موجود درون و برون سازمانی به آنها کمک می‌کنند تا مشکلاتشان مدیریت شود. نقش دیگر مددکاران اجتماعی در مدارس برای پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی است. با توجه به اینکه حدود 13 میلیون دانش‌آموز داریم حضور مددکاران اجتماعی یک سرمایه‌گذاری برای کشور محسوب می‌شود. لذا انتظار داریم که زنگ مددکاری اجتماعی در مدارس به صدا دربیاید. با توجه به اینکه خود وزیر هم حوزه اجتماعی را خوب می‌شناسد و دکترایش هم در حوزه جامعه شناسی است، انتظار می‌رود این آرزوی دیرینه که اگر نگوییم آرزو، به این حق اساسی در دوره تصدی‌گری ایشان جامه عمل پوشانده شود. ما در انجمن مددکاران اجتماعی ایران آمادگی خودمان را برای هرگونه همکاری با آموزش و پرورش در این زمینه اعلام می‌کنیم.

منبع: رومه آرمان/8 بهمن 98

 

زنگ مددکاری اجتماعی در مدارس به صدا درآید

یادداشت: صدای ضجه فقرا را بشنویم

آسیب‌های اجتماعی با «نشنیدن صدای نخبگان» بدتر می‌شود

اجتماعی ,مددکاران ,مدارس ,آموزش ,پرورش ,حوزه ,اجتماعی در ,مددکاران اجتماعی ,در مدارس ,و پرورش ,آموزش و ,حضور مددکاران اجتماعی ,مددکاران اجتماعی ایران ,انجمن مددکاران اجتماعی
مشخصات
آخرین جستجو ها